Historia

Historia marki BMW (Bayerische Flugzeug Werke) sięga ok. 1916 roku. Za założycieli marki BMW uważa się Gustava Otto i Karla Rappa.

Gustav Otto był niemieckim pionierem lotnictwa w Bawarii oraz pilotem, a w 1911 roku założył Fabrykę Maszyn Latających Gustav Otto. Na początku Otto produkował samoloty treningowe oraz zwiadowcze, jednak żadne z nich nie sprawdziły się podczas wojny. W 1916 przedsiębiorstwo zostało wykupione przez konsorcjum MAN AG oraz kilku banków. Na terenie firmy powstała nowa spółka Bayerische Flugzeugwerke AG (Bawarskie Zakłady Lotnicze). AGO zamknięto w 1918 roku, a pozostałe nieruchomości przejęło przedsiębiorstwo AEG.

Z kolei Karl Rappa wraz z Juliusem Auspitzerem w 1913 roku założyli Zakłady Silnikowe Rapp sp. z o.o. Niestety i w tym przypadku produkowane silniki lotnicze nie przechodziły prób, miały problemy z tłumieniem drgań, a czasami dochodziło nawet do rozrywania. Firma zatrudniła więc do pomocy Masa Friza, który zaprojektował innowacyjny gaźnik do silnika. Niedługo później Rappa odszedł z firmy. Przedsiębiorstwo zmieniło nazwę na Bayerische Motoren werke GmbH – Bawarskie Zakłady Silnikowe sp. z o.o.

Gdy Rappa odszedł z firmy, nastąpiła głęboka restrukturyzacja. Zakład był jednak zbyt mały, nie miał odpowiednich maszyn i nie był zmodernizowany na tyle, by móc utrzymać się na rynku. Doszło więc do fuzji BMW GmbH oraz firmy Otto. Przedsiębiorstwo otrzymało nazwę BFW (Bayerische Flugzeug Werke). Jednak już w 1918 nastąpiła kolejna zmiana na BMW AG (Bayerische Motoren Werke).